‘Zee nu’ door Eva Meijer

‘Ben jij niet het meisje dat vorige week Diepdiepblauw kocht?’, vraagt de eigenaar van de fijne Utrechtse boekwinkel annex koffiebar. We raken in gesprek en ik laat hem de boeken zien die ik zojuist geleend heb bij de Vrouwenbibliotheek; beide staan ook in de boekwinkel-koffiebar op een prominente plek tentoongesteld. Het is opvallend hoeveel van de prominent tentoongestelde boeken, zowel hier als in andere boekwinkels en op digitale platforms, het water bejubelen. In het bovengenoemde Diepdiepblauw wisselt Nikki Dekker de verhaallijn af met fascinerende anekdotes over zeedieren. In Zelf doen, een persoonlijke essaybundel, schrijft Niña Weijers lyrisch over banentrekken in de stadsplas. In Buitenleven, de nieuwste van Nina Polak, spelen het water en de natuur opnieuw een grote rol. Zo ook in Zee nu van Eva Meijer, waarin het water wel een erg markante plaats inneemt.

Zee nu is een dystopische roman van Eva Meijer, waarin de zee de hoofdpersoon is. Ze trekt iedere dag een kilometer verder over Nederland en verwoest alles wat ze tegenkomt. De Nederlanders zien hun huizen wegdrijven in het zeewater en vertrekken halsoverkop naar Duitsland of België. De minister-president verdwijnt in het water, alle grote musea lopen onder en de eerste kinderlijkjes spoelen aan. Chaos alom, waardoor de Nederlanders weinig oog hebben voor de vissen, de aalscholvers en uiteindelijk zelfs de bultruggen; ook hún habitat verandert. Waar de hoofdlijn in het eerste deel van Zee nu soms (om in zee-metaforen te blijven) wat kabbelt, weet Eva Meijer op subtiele wijze kritiek over de consumptiemaatschappij, de coronacrisis en het migratiebeleid te verwerken in haar roman. Ze somt vaak de rommel op die op het water drijft en heeft aandacht voor reclameboodschappen van de Action: waterproof body bag, 25 jaar garantie.

Dergelijke kritische overpeinzingen zijn Eva Meijer niet vreemd. De schrijfster studeerde wijsbegeerte en promoveerde op de politieke stem van dieren. Ze was meermaals lijstduwer voor de Partij van de Dieren, publiceerde filosofische essays en is daarnaast zangeres en beeldend kunstenares. Haar website getuigt van een uitgebreid en indrukwekkend CV.[1]
Haar politieke visie is nauw verweven met haar fictie. In Zee nu proberen wetenschappers van over de hele wereld de overstroming in kaart te brengen, terwijl de Nederlandse politici de paniek liever in de kiem smoren. Het is niet moeilijk om hierin een parallel te zien met het coronabeleid van het vorige kabinet. Saillant detail: in Zee nu vlucht de koning met zijn gezin naar hun vakantiehuis in Mozambique, van waar de kroonprinses selfies met cocktails de wereld in stuurt.

Toch is Zee nu niet alleen een knap staaltje politieke kritiek. In het tweede deel van de roman trekken drie personages met een bootje het water op, op zoek naar een verdwenen moeder en een verdronken kat. Het zijn wetenschapster Steen, milieuactivist Arie en de jonge dichter Wilg. Wilg (haar-hem) schrijft gedichten over de zee en hun gefragmenteerde gedichten worden vaak gevolgd door sprekende overpeinzingen:

Taal is natuurlijk ook een huis en als er niemand meer in woont verliest het zijn nut, een schelp op het strand, een voorbijganger raapt hem op en gooit hem weer weg en dan wordt hij vergeten. In tegenstelling tot wat veel mensen denken is het niet erg om vergeten te worden, het is net zoiets als sterven, als je er nog bent is de dood er niet en als je dood bent ben jij er niet meer. Als je geluk hebt word je een verhaal.”        (pag 135)

Tijdens de zoektocht verdrinkt Steen, waarna de jonge Arie en Wilg samen overblijven. Met “Het water sprak en de mensen konden alleen nog maar luisteren”, eindigt Zee nu. Zo is het maar net. En hoe meer klimaatromans zoals Zee nu in boekwinkels annex koffiebars worden tentoongesteld, hoe meer mensen zullen luisteren.

Uitgeverij     Cossee, 2022
Pagina’s       236