Catalogus Collectie

Catalogus

boeken voor catalogus NIET WEGGOOIENDe catalogus van de vrouwenbibliotheek is online te raadplegen.
Je kunt zoeken op titel, auteur en isbn. De lijst van gevonden boeken kun je sorteren op de titel of auteur. Omdat het een Engelstalig programma is, staan de teksten vooralsnog in het Engels.

Op moment staan ongeveer 5300 boeken in de catalogus. Maar we hebben er meer, die moeten nog worden ingevoerd. Veel romans zijn (nog) niet voorzien van onderwerp of trefwoorden – heb je zin om vrijwillig deze taak op je te nemen, meld je dan vooral aan bij info@vrouwenbibliotheek.nl!

TitleCharlotte Salomon : Berlijn als inspiratieAuthorKatja ReichenfeldPublishedAmsterdam : Cossee 2017
Status:Check Shelves SubjectNon-fictieCategorybiografieISBN9789059367562Call NumberReichenfeld, Katja TypeBoekDescription
De jonge en nog onbekende joodse kunstenares Charlotte Salomon verlaat noodgedwongen in 1938 haar geboortestad Berlijn voor een verblijf aan de Franse Côte d’Azur bij haar grootouders, die daar voorlopig in veiligheid leven. Hier begint zij aan een ongelooflijk kunstwerk, een graphic novel avant la lettre. Zij schildert, schrijft en tekent Leven? of Theater?, een omvangrijk beeldverhaal over haar familie, haar jeugd en studietijd aan de Berlijnse Kunstacademie, en haar lotgevallen in het zuiden van Frankrijk. Door Charlottes tragische levenseinde in Auschwitz wordt zij vaak vergeleken met Anne Frank. En evenals Anne Frank heeft ook Charlotte kunstzinnige ambities en wordt zij gedreven door de wil om iets heel bijzonders te creëren. De vorm die zij aan haar werk geeft, haar schilderstijl en de humoristische en ironische toon van haar teksten met de vele verwijzingen naar muziek en literatuur kwamen daar in Zuid-Frankrijk niet uit de azuurblauwe lucht gevallen. Katja Reichenfeld laat overtuigend zien hoe de sprankelende atmosfeer van het culturele klimaat in het interbellum in Berlijn Charlottes werk heeft beïnvloed. En hoe zij het nieuwe medium van de cinema, de klassieke en de populaire muziek, de expressionistische schilderkunst en de satirische literatuur op een geheel eigen manier verwerkt. En dan is er ook nog de hyperromantische verbondenheid met haar Berlijnse vriend Alfred Wolfsohn. Uit zijn woorden putte zij de moed en de inspiratie voor Leven? of Theater? (Goodreads.com)

KUNSTENARESSEN TWEEDE WERELDOORLOG BEELDENDE KUNSTEN