‘Nimf’ door Simona Moroni

Achtergrond

Het woord ‘nimf’ heeft twee verschillende betekenissen. De eerste betekenis is ‘Griekse halfgodin’ of ‘godin die in de natuur leeft’. De eerste twee pagina’s van de debuutroman van Moroni slaan op deze betekenis. Een tweede en geheel andere betekenis van ‘nimf’, is het stadium waarin bepaalde insecten een gedaanteverwisseling ondergaan. Dit stadium wordt ook wel het juveniele stadium genoemd. Juveniel betekent enerzijds ‘nog niet-geslachtsrijp’ en anderzijds ‘uitproberen, provoceren, rondzwerven’. Het eerste ‘instar’ van het nimfstadium begint zodra het dier het ei uit komt en eindigt met het ‘imago’. Imago is de naam voor het volwassen en geslachtsrijpe insect na de metamorfose (bron: wikipedia).

Inhoud

De reden dat ik de betekenis van ‘nimf’ hierboven uiteen heb gezet, is dat de opbouw van het boek van Moroni hierop is gestoeld. In plaats van over ‘hoofdstukken’ wordt er namelijk gesproken over ‘Eerste Instar’ tot en met ‘Negende Instar’ en als afsluitende hoofdstuk ‘Imago’.

Het verhaal van de hoofdpersoon Caterina dell’Onde begint op haar tiende levensjaar en eindigt als zij 18 jaar oud is. Caterina woont met haar Italiaanse vader (Sergio) en Nederlandse moeder (Petronella) in Milaan, Italië. Aan het begin van het boek vertrekt Caterina met haar moeder naar Nederland voor een weekje vakantie bij familie in Hoek van Holland.  Tenminste, dat denkt Caterina. Bij aankomst op het vliegveld worden ze echter opgehaald met twee verschillende auto’s…
Haar moeder pakte haar stevig vast, perste de adem uit haar. Voor een rit van een uur. Ze staarde naar de grond. Er klopte iets niet.  “‘Mamma!”

Het was te laat, de sportwagen scheurde de hoek al om. Caterina kon haar ogen niet van de lege bocht afhouden.’

Aan Caterina wordt niet verteld wat er aan de hand is, maar ze vraagt er zelf ook niet naar. Caterina krijgt haar moeder vanaf dat moment niet meer te zien. Haar moeder, die al ziek was, komt te overlijden en Caterina blijft bij haar familie in Hoek van Holland wonen. Haar vader komt slechts twee keer per jaar voor een weekje over naar Nederland vanuit Italië. Caterina wisselt een aantal keren van onderdak binnen haar familie in Hoek van Holland zonder dat aan haar iets gevraagd wordt. Bepaalde familieleden hebben namelijk het idee dat ze een totaal ontspoorde puber is. Caterina beleeft een aantal heftige jaren waarin zij worstelt met vragen, haar familie, haar leeftijdsgenoten en bovenal, met zichzelf.

Beschouwing

Nimf‘ van Simona Moroni vertelt het verhaal van een puber die het zwaar voor haar kiezen krijgt, maar uiteindelijk haar weg weet te vinden. Hoewel haar tante Charlie haar uiteindelijke keuze niet echt kan waarderen:
‘Hij (een vriend van Caterina) belde haar thuis op, en die rare tante nam op. Die stak een preek af, hij kon het niet anders noemen. Caterina was ontspoord, kon de verleiding niet weerstaan, had zonden begaan, ze had het altijd geweten en meer van die onzin.’

Het boek leest gemakkelijk weg; persoonlijk heb ik het boek binnen drie dagen uitgelezen. In eerste instantie lijkt het boek weinig diepgang te hebben, hoewel het verhaal mij wel raakte en ik me kon inleven in de hoofdpersoon. Wanneer je je echter verdiept in de titelverklaring van het boek, krijgt het verhaal een hele andere en diepere lading.

Uitgeverij           Meulenhoff, 2002
pagina’s             272
ISBN                   978 9029 072 182