‘De bakkersdochter’ door Sarah McCoy

Sarah McCoy - BakkersdochterInhoud

De Duitse bakkersdochter Elsie en haar familie staan in dit boek aan de kant van Hitler tijdens de Tweede Wereldoorlog. Elsie komt tijdens de oorlog voor moeilijke keuzes te staan en haar ogen gaan langzaam maar zeker open voor wat voor gruwelijkheden er eigenlijk gaande zijn. De bevrijding komt voor haar dan ook letterlijk op het juiste moment. Vlak na de oorlog maakt Elsie ook bepaalde keuzes die haar ouders haar niet in dank afnemen. Haar ouders gaan pas jaren later anders tegen de oorlog aankijken en krijgen begrip voor haar moed.

‘De bakkersdochter‘ gaat eigenlijk over keuzes maken. Het is fijn als je duidelijk zwart van wit kan onderscheiden en daardoor gemakkelijk keuzes kan maken, maar meestal betreft het een grijs gebied en zijn de scheidslijnen niet zo helder. In het verhaal komen verschillende dilemma’s aan de orde; als soldaat voer je in een oorlog orders van bovenaf uit, maar welke invloed heeft dit uiteindelijk op je geweten? Wie zijn ‘goed’ of juist ‘slecht’ in een oorlog? Wat doet het met je als je als grenswacht werkt en wanhopige illegalen moet uitzetten? En hoe weet je nou of deze man de geschikte kandidaat is om mee te trouwen?

Beschouwing

Op zich behoort het thema ‘oorlog’ normaal gesproken niet tot mijn favorieten. De perspectieven van waaruit in ‘De bakkersdochter‘ wordt geschreven over de Tweede Wereldoorlog, vind ik echter verfrissend! Dit boek biedt een kijkje in de beleving van de oorlog vanuit het oogpunt van ‘normale’ Duitse mannen en vrouwen. Ook de Duitse bevolking en de Duitse soldaten zijn in feite slachtoffers van de oorlog en niet alleen de mensen en soldaten van bezette landen en de Joden. Een belangrijke bijdrage aan de oorlogsliteratuur!

De schrijfstijl van McCoy is toegankelijk en leest als een trein. Hoe verder je in het boek vordert, des te meer wil je weten hoe het verder gaat. Fragmenten uit heden en verleden wisselen elkaar af en vlechten gedurende het boek steeds verder ineen. Een aanrader voor mensen die het thema ‘Tweede Wereldoorlog’ interessant vinden, maar ook zeker voor mensen die normaal gesproken niet veel met dit thema op hebben. Het boek biedt bovendien nieuwe perspectieven waar de tijd mijns inziens rijp voor is!

Uitgeverij         de Boekerij, mei 2012
vertaald             uit het Engels
pagina’s             368