Activiteiten Binnen de Vrouwenbibliotheek Utrecht Leesgroepen Poëziegroep

Dirkje Kuik gelezen in de Poëziegroep

Een zin die mij bijgebleven is uit het gedicht Metamorfose van Dirkje Kuik, is
Zoekt men, soms/is daar het aanbod,/hoewel zelden geheel naar de zin.”
Het is zo’n algemeen geldende uitspraak, dat die zó op een tegel kan. Dat geldt in veel mindere mate voor het meeste van Kuiks poëzie. Die is best wel ‘raar’, eigen, barok en ongewoon. Soms snap je er geen ene moer van, soms klinkt het gewoon goed, soms roept het beelden op van een kinderidylle in de Rijnlaan. Sommigen spreekt het helemáál niet aan, anderen vinden het gaaf in al zijn vreemdheid. Persoonlijk vind ik het altijd een goed teken, als poëzie zulke uiteenlopende reacties oproept,

Dirkje Kuik lezen

Na leuk filmpje, waarin Vrouwkje Tuinman het gedicht Mislukte ets voorleest, gingen we aan de gang met vier gedichten (allen online bereikbaar op de site van het virtuele Dirkje Kuik-museum), namelijk Metamorfose, Waaiergedichten, Ode aan de Rijnlaan en Fanny bij gaslicht.

In de meer personele zin kunnen we blij vertellen dat we twee nieuwe deelnemers aan de poëziegroep hebben (maar helaas waarschijnlijk ook één meelezer/-prater moeten missen i.v.m. haar verhuizing naar Den Bosch) – waaronder een man! Erg leuk dat we nu twee mannen in de groep hebben!

De volgende reguliere bijeenkomst van de poëziegroep is 19 november 2014. We gaan dan Jannah Loontjens lezen.

Ook gaan we varen onder het genot van gedichten, op 26 oktober. Meer info kun vinden in het bericht over Waterdicht en door te mailen met poezie@vrouwenbibliotheek.nl.

En… Op 19 september is om 17:00 uur de opening van de expositie Litho’s, schetsen en vrije experimenten van de hand van Dirkje Kuik. In Galerie Niek Waterbolk Schoutenstraat 10 te Utrecht.